لحظاتت رو با بستنی قیفی شیرین کن!

لحظاتت رو با بستنی قیفی شیرین کن!

چه زمانی به اصفهان سفر کنیم بهتر است ؟

چه زمانی به اصفهان سفر کنیم بهتر است ؟_6310ed31da30d.jpeg

فصل مناسب گشت و گذار در اصفهان

چه زمانی به اصفهان سفر کنیم بهتر است ؟ اصفهان دیدنی‌های بی‌شماری دارد. برای بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های گسترده تاریخی و طبیعی این شهر، اطلاع از بهترین زمان سفر به اصفهان، بسیار مؤثر است.

اصفهان شهری معروف و دیدنی نه فقط برای ایرانیان، که در کل جهان است. از سراسر دنیا برای دیدن زیبایی‌های این شهر تاریخی به ایران می‌آیند. بی‌جهت نیست که از این شهر با عنوان «نصف جهان» یاد می‌شود. تماشای زیبایی‌های این شهر در فصل‌های مختلف، جذابیت‌های خاص خودش را دارد. در سفر به شهر اصفهان،‌ خود را برای ورود به موزه‌ای بدون سقف آماده کنید. این شهر مملو از خانه‌های تاریخی و ابنیه باستانی است. قرار گرفتن اصفهان در منطقه کویر مرکزی ایران و هم‌جواری آن با کوهستان‌،‌ شرایط آب و هوایی ویژه‌ای ایجاد کرده است. سفر در زمان مناسب به اصفهان، با توجه به علاقه‌مندی شما، لذت سفر به این سرزمین تاریخی را بیشتر می‌کند.

برای اطلاع از تور های داخلی و خارجی با بستنی قیفی در ارتباط باشید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوا
  • شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سال در اصفهان
  • بهترین زمان از نظر رویدادها
  • در چه فصلی از کجا دیدن کنید؟

بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوا

شهر اصفهان در مرکز فلات ایران قرار دارد؛ اما به‌دلیل وجود زاینده‌رود، جنگل‌هایی پیرامون این شهر شکل گرفته‌اند. این شهر مرکز استان اصفهان است و از شمال و شرق به کویر می‌رسد و از غرب و جنوب، با رشته کوه‌های زاگرس محدود می‌شود. کوهستان کرکس در ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان و زردکوه بختیاری در جنوب غربی این شهر قرار گرفته‌اند. استان اصفهان روی دشتی گسترده در پای کوه‌ها بنا شده و شیب آن رو به شمال است و با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش، آب و هوایی معتدل و خشک دارد و در تابستان هوا گرم می‌شود.

شهر اصفهان در قسمت کویری قرار گرفته است و آب و هوایی نیمه بیابانی و خشک دارد. میزان بارش‌های سالانه در این شهر بالا نیست؛ بااین وجود، رودخانه زاینده‌رود به‌طرز چشمگیری بر تعدیل هوا تاثیر می‌گذارد. در طول سال بادهای جنوب غربی به این شهر می‌وزند، اما بادهای غربی تنها در دو زمان از سال، یکی نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دیگری از اوایل شهریور تا نیمه مهرماه، شروع به وزیدن می‌کنند.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سال در اصفهان

در اوایل فصل بهار، در ایام نوروز، شهر اصفهان شلوغ‌ترین ایام گردشگری را تجربه می‌کند. علاوه بر تعطیلات نوروزی، کیفیت آب و هوایی و مناظر طبیعی این شهر، در اوایل بهار مسافران را جذب می‌کند. همین مسئله باعث بالا رفتن قیمت هتل‌ها و سایر خدمات رفاهی و اقامتی می‌شود.

با اتمام نوروز و باز شدن مدارس و برگشتن مشاغل مختلف به کار، از نیمه فروردین، این شهر رو به خلوتی می‌رود، اما کماکان در فروردین ماه گردشگران در اصفهان حضور دارند. اردیبهشت ماه اصفهان خلوت می‌شود و همچنان شرایط آب و هوایی ایده‌آل است. ضمن اینکه قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها افت نسبی می‌کنند و شرایط برای بهره‌مندی از خدمات اقامتی و رفاهی مهیا است. اگر محدودیتی برای سفر در این وقت از سال ندارید، اردیبهشت بهترین انتخاب برای سفر به این شهر است.

تابستان در اصفهان

هرچه به‌سمت تابستان و گرمای کویری این شهر برویم، اصفهان خلوت‌تر می‌شود و روزهای گرم تابستانی، خلوت‌ترین زمان تردد گردشگران هستند. از اوایل شهریور و با توجه به نزدیک شدن به شروع مدارس و پایان تعطیلات تابستانی، مسافران بیشتری به اصفهان می‌آیند و نیمه دوم شهریور نیز، این شهر میزبان گردشگران و مسافران بیش‌تری است.

فصل پاییز هم این شهر بسیار خلوت می‌شود و آب و هوا هم‌چنان مناسب است، پس در صورت امکان می‌توانید در اوایل پاییز به این شهر سفر کنید. زمستان نیز مانند تابستان از خلوت‌ترین اوقات اصفهان است. سرمای خشک کویری این شهر، برای بسیاری از گردشگران مطلوب نیست و در این فصل نیز هتل‌ها تخفیف‌های ویژه برای مسافران اعمال می‌کنند.

بهترین زمان از نظر رویدادها

اصفهان به‌دلیل قدمت بالا و تاریخی در طول زمان‌های گذشته،‌ میزبان اقوام متفاوت با رسم و آیین مختلفی بوده است. بسیاری از رسوم معروف این شهر امروزه برگزار نمی‌شوند یا تنها در محله‌های قدیمی و روستاهای اطراف برگزار می‌شوند. برای علاقه‌مندان این آیین‌ها تماشای این رسوم کهن خالی از لطف نیست و زمان برگزاری این مراسم، زمان مناسب برای سفر به اصفهان، برای این افراد است. «جشن آبریزان زاینده‌رود»، از قدیمی‌ترین مراسم اصفهان بوده است که امروزه دیگر برگزار نمی‌شود.

«سقاخانی» مراسم ویژه عزاداری محرم است که با شکوهی خاص در این ایام برگزار می‌شود. آیین «شب اسفند» از رسوم معروف این استان است که پیشینه آن به کاشان می‌رسد،‌ اما در بخش‌هایی از اصفهان نیز انجام می‌شود. در این جشن، ‌پنج روز آخر سال را جشن می‌گیرند و به استقبال بهار می‌روند. «آتش افروزی و جل جلانی»، ‌از رسوم معروف در اصفهان و شهرها و روستاهای اطراف آن است. در شب‌های ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ دی ماه، نوجوانان بر فراز تپه ها آتش روشن می‌کنند. مردم اصفهان اعتقاد دارند، رسیدن نور این آتش‌ها به درختان و باغ‌ها، برکت محصول سالانه را افزایش می‌دهد.

جشنواره ها

در طول سال در اصفهان جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود که بعضی از آن‌ها در اصفهان قدمت زیادی دارند. جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان قدمتی بالای ۲۵ سال دارد و هر سال در زمان‌های متفاوتی برگزار می‌شود. این رویداد گردشگران علاقه‌مند زیادی در حوزه فرهنگ را هر ساله به این شهر جذب می‌کند.

از دیگر جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی تازه تاسیس در اصفهان در سال‌های اخیر،‌ می‌توان به نمایشگاه سالانه صنعت سینما در اوایل اسفند ماه، جشنواره سالانه موسیقی بومی اصفهان در دهه دوم اردیبهشت ماه و جایزه ادبی جمالزاده در حوزه ادبیات داستانی در تیر ماه، اشاره کرد. اگر علاقه‌مند به شرکت در هرکدام از این رویدادهای فرهنگی هستید، می‌توانید در ایام برگزاری آن‌ها به اصفهان سفر کنید.

در چه فصلی از کجا دیدن کنید؟

به‌دلیل اقلیم متفاوت و تنوع پدیده‌های طبیعی در اطراف اصفهان، در هرکدام از فصل‌های سال،‌ می‌توانید از جاذبه‌های مختلفی بهره ببرید.در فصل بهار شهر اصفهان بسیار زیبا و پرگل می‌شود و طبیعت در باغ‌های اطراف زاینده‌رود و جنگل‌های اطراف اصفهان، سرسبز است. از طرفی در نزدیکی اصفهان، کویرهای زیادی قرار دارند که برای علاقه‌مندان به تفریح‌های کویری، در بهار بسیار ایده‌آل هستند. از معروف‌ترین این کویرها می‌توان به «کویر مرنجاب» و «کویر ورزنه» اشاره کرد. «تالاب گاوخونی» در منتهی الیه مسیر زاینده‌رود و در جوار تپه‌های شنی ورزنه، در بهار بهترین شرایط را برای بازدید دارد.

حال در ادامه با هم نگاهی گذرا به بهترین جاذبه های گردشگری اصفهان می اندازیم!

  • پل خواجو
  • زاینده رود
  • سی و سه پل
  • مسجد شیخ لطف الله
  • چهل ستون سی و سه پل
  • میدان نقش جهان
  • عالی قاپو
  • کلیسای وانک
  • سر در قیصریه
  • باغ پرندگان اصفهان
  • حمام علی قلی آقا
  • منارجنبان

هزینه سفر

چه زمانی به اصفهان سفر کنیم بهتر است ؟ همانطور که می دانید هزینه سفر ارتباط مستقیم با حجم مسافر در شهر دارد هرچقدر تعداد مسافر ورودی به اصفهان بیشتر باشد هزینه سفر به اصفهان بیشتر می شود بنابراین ارزانترین زمان سفر به اصفهان مواقعی است که تعداد مسافر ورودی کاهش پیدا کند. فصل تابستان تا قبل از شهریور ماه و زمستان همانطور که قبل از این گفتیم استقبال مسافران از شهر اصفهان کمتر و هزینه های سفر نیز کمتر است و بالعکس فصل بهار و شهریور ماه ایام پیک سفر به اصفهان است.

بنابراین اگر هزینه سفر در تعیین بهترین زمان سفر به اصفهان برایتان در اولویت است ایامی بجز ایام پیک سال را برای سفر به اصفهان انتخاب کنید که ما در اینجا هم فصل پاییز را پیشنهاد می کنیم. در اینصورت شما با یک تیر دو نشان زدید هم در این فصل از آب و هوای خوب و مطبوع اصفهان بهره می برید هم به واسطه فاصله گرفتن از تعطیلات و ایام پیک سال با شهری خلوت تر و دسترسی آسان تر به هتل رو به رو خواهید بود و هزینه های سفر را نیز کاهش خواهید داد. اما اگر به دنبال سفری ارزان به این شهر هستید فصل زمستان بهترین زمان سفر اقتصادی به اصفهان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروردین 1403
شنبهیکشنبهدوشنبهسه‌شنبهچهارشنبهپنج‌شنبهجمعه
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3