لحظاتت رو با بستنی قیفی شیرین کن!

لحظاتت رو با بستنی قیفی شیرین کن!

آرامگاه شاه داعی الله شیرازی

آرامگاه شاه داعی الله شیرازی_6310ed6a2a63c.png

آرامگاه شاه داعی الله شیراز

شیراز پایتخت فرهنگ و هنر ایران زمین است و جاذبه‌های بی‌شماری دارد که به برخی از آنها کمتر توجه شده است. آرامگاه شاهی داعی الله شیراز یکی از همین بناهای تاریخی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر خود به آنجا سر بزنید.

شاه داعی الله چه کسی بود؟

شاه داعی الله چه کسی بود

شاه داعی الله یکی از عرفا و حکمای معروفی است که در قرن نهم هجری در شهر شیراز زندگی می‌کرده است. نام شاه داعی الله محمود بوده و به او لقب نظام الدین را داده بودند. بیشتر مردم او را با نام شاه داعی الله می‌شناختند.

شاه داعی الله در شعرسرایی هنر داشته و تقریبا 50 هزار بیت شعر سروده است. اشعار این عالم در سه مجموعه قدسیات، صادرات و واردات قرار می‌گیرند. بازدید از آرامگاه این عارف می‌تواند یکی از بهترین برنامه‌های شما در سفر به شیراز باشد.

شاه داعی الله در سال 810 هجری قمری در شهر شیراز دیده به جهان گشود. او شعر می‌سروده و کتاب‌ نیز تالیف می‌کرده است. شاه داعی الله در طول زندگی خود تقریبا 35 جلد کتاب مختلف تالیف کرده و از وی برجای مانده است. باید گفت که شاه داعی الله یکی از شاعرانی است که در مصیبت شهیدان دشت کربلا اشعار زیادی در وصف شهیدان سروده است.

شاه داعی الله در سال 870 هجری قمری از دنیا رفت. آرامگاه او در ضلع جنوب شرقی گورستان معروف «دارالسلام» واقع شده است. البته لازم به ذکر است که بدانید روی آرامگاه این شاعر نوشته شده که «چو باد خاک تو خواهد به هر طرف بردن… مهل که از تو نشیند به خاطری گردی.»

آثار شاه داعی الله شیرازی

آثار زیادی از شاه داعی الله برجای مانده است. 38 اثر فارسی و عربی که در این بین می‌توان آثاری مانند مثنوی چهار چمن، مثنوی چهل صباح و مثنوی عشق نامه، مثنوی چشمه زندگانی، دواوین، ساقی نامه و همچنین 16 رساله که به نثر بوده را مشاهده کرد.

آرامگاه شاه داعی الله شیرازی کجاست؟

آدرس آرامگاه شاه داعی الله شیراز

آرامگاه شاه داعی الله در بلوار سیبویه قرار دارد. این آرامگاه دقیقا در خیابانی به همین نام واقع شده است. در نزدیکی این آرامگاه، آرامگاه تاج الدین غریب شیراز نیز واقع شده است که دیدنش خالی از لطف نیست، پس در برنامه روزانه خود در سفر به شیراز حتما بازدید از آرامگاه تاج الدین غریب را هم قرار بدهید.

بنای آرامگاه شاه داعی الله شیرازی

نمای کاشی کاری آرامگاه شاه داعی شیرازی

این آرامگاه دو سنگ قبر بزرگ دارد. این سنگ قبرهای بزرگ سماقی مجلل که سرخ رنگ بوده متعلق به خود شاه داعی و فرزندش هستند.

در قسمت سر در ورودی آرامگاه کاشی‌کاری‌هایی وجود دارد. بر روی این کاشی‌ها اشعاری از خود شاه داعی الله نوشته شده است. در بنای داخلی این آرامگاه از هنر کاشی‌کاری استفاده شده و بر فراز قبر داعی الله می‌توان قبر محفظه‌ای شیشه‌ای دید.

طبق گفته‌های کارشناسان کریم خان زند برای اولین بار سنگ قبری بزرگ و خوش رنگ (این سنگ از نوع سماقی سرخ بوده) احداث می‌کند. این سنگ به سبک معماری زندیه بوده است و کریمخان زند دستور می‌دهد که کتیبه‌ای با خط ثلث برجسته بر روی آن قرار دهند. بر روی این کتیبه نام متوفی و تاریخ رحلت او نیز نوشته شده است.

بهتر است بدانید که در اطراف این امام زاده قبرستانی قرار دارد که چند شاعر و افراد عرفانی معروف شهر شیراز در آن به خاک سپرده شده‌اند.

این آرامگاه از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود و امروزه افراد زیادی از این مکان بازدید می‌کنند و با اشعاری از این عارف آشنا می‌شوند. شما نیز در سفر خود به شیراز به این آرامگاه بروید و از آن دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسفند 1402
شنبهیکشنبهدوشنبهسه‌شنبهچهارشنبهپنج‌شنبهجمعه
24
25
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5