لحظاتت رو با بستنی قیفی شیرین کن!

لحظاتت رو با بستنی قیفی شیرین کن!

مدرسه آقا باباخان شیراز (مدرسه وکیل)

مدرسه آقا باباخان شیراز (مدرسه وکیل)_6310ed8d1c3ce.png

مدرسه آقا بابا خان شیراز

شیراز یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور است که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از گوشه و کنار دنیا است. این شهر مکانی عالی برای گشت و گذار در میان مساجد، قلعه‌های تاریخی، پارک‌ها و خانه هنرمندان و شعرا است. مدرسه آقا بابا خان نیز یکی از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌آید که همه را با فرهنگ، تاریخ و هنر آشنا می‌کند. این مدرسه در کنار مسجد وکیل شیراز ساخته شد که معماری بسیار زیبایی دارد.

آشنایی با مدرسه آقا بابا خان شیراز

آشنایی با مدرسه آقا بابا خان

مدرسه آقا بابا خان یکی از مدارسی است که در دوران زندیه ساخته شد. کریم خان زند دستور ساخت این بنا را داد. کریم خان بانی اولیه این مکان است و در دوران زندگی او ساخت این بنا آغاز شد. بعد از مرگ وی آقا بابا خان بارفروش مازندرانی ساخت آن را ادامه داد و آن را به پایان رساند. بهتر است بدانید که ساخت این بنا در سال 1240 به اتمام رسید.

مدرسه آقا بابا خان شیراز کجاست؟

مدرسه آقا بابا خان متصل به مسجد وکیل شیراز است و در واقع باید گفت که در جنوب شرقی آن قرار دارد. دیوار شبستان به گوشه غربی این مدرسه متصل است. در سمت غرب کوچه کم عرضی وجود دارد که در میان بازار وکیل و مدرسه قرار دارد. این مدرسه فقط یک درب ورودی دارد که در گوشه جنوبی آن واقع شده است. این درب در کوچه وسیعی باز می‌شود.

ویژگی های بنای مدرسه آقا بابا خان

ویژگی های بنای مدرسه آقا باباخان

این بنا ویژگی‌های شاخص زیادی دارد که بهتر است با همه آنها آشنا شویم. درب ورودی آن کوتاه است و در پشت آن یک هشتی بدون کاشی قرار دارد. در بالای دالان یک ارسی ساخته شده است که در قسمت جلو، ستون‌ها، و جرزهای آن کاشی‌کاری‌هایی وجود دارد. در قسمت زیرین جلوی پشت بام و حاشیه آن آیات قرآن مشاهده می‌شود که بر زیبایی بنا افزوده‌اند. در حاشیه آن نیز آیات قرآن به صورت کتیبه‌ای نقش بسته‌اند.

دو گوشواره در دو سمت ارسی وجود دارد که در بالای آن کاشی کاری‌هایی مشاهده می‌شود. در وسط این ارسی یک گلدان حک شده که در دو سمت آن دو طاووس زیبا قرار داده شده است.

حیاط مدرسه آقا بابا خان 32 متر طول و 25 متر عرض دارد. در وسط این حیاط ما شاهد یک حوض بزرگ با لبه سنگی و چهار باغچه هستیم که منظره زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

طاق نمای بلند کاشی کاری شده در سمت شمالی مدرسه و در مقابل هشتی دالان و ارسی قرار دارد. این قسمت شبستان  محسوب می‌شود. ساخت شبستان این مدرسه در سال 1245 به اتمام رسید.

جذابیت های بیشتر مدرسه آقا بابا خان

در هر سمت حیاط این مدرسه اتاق‌های ساخته شده که مجموعا 22 اتاق هستند. این اتاق‌ها دارای کف پوش‌هایی از سنگ ساده بوده و پیشانی و ستون‌های آن کاشی کاری شده هستند. آیات قرآنی با خط ثلث را نیز می‌توانید بر کتیبه آن مشاهده کنید. سه مدرس نیز در این مکان وجود دارد که آزاره آنها از سنگ است. باید بدانید که این سه مدرس در گوشه‌های بنا قرار دارند.

در ضلع شمالی حیاط مدرسه کانهپوشی (منظور همان نیم گنبد است) متکی بر شاه تویزه وجود دارد که قرینه طاق نمای جنوبی است. تمام پیشانی، جرزها و لبه داخلی این قسمت از جنس کاشی هستند و در زیر رخ بام آن آیات قرآنی نوشته شده است.

این مدرسه در سال 1333 مرمت شد و در سال 1347 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و برای همیشه در تاریخ ماندگار شد. اگر به مکان های فرهنگی – تاریخی مانند مدرسه آقا باباخان علاقه‌مند هستید پیشنهاد ما این است که مدرسه قوام شیراز را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسفند 1402
شنبهیکشنبهدوشنبهسه‌شنبهچهارشنبهپنج‌شنبهجمعه
24
25
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5